Varieté Vauduvill presenterar
"The Stickan story"

Stig

Man har kallat honom "en ungdomens förförare", han har skällts som "durkdriven bondfångare" och som "skrupelfri manipulatör". Han har fått löpa gatlopp i kvällspressen som "inpiskad skurk med barnarov som specialitet".

Men han har också kallats "en klippa av manlig handlingskraft i ett hav av oppurtunistiska lismare". En av våra veckotidningar beskrev honom som "en trendmedveten föregångsman med smartness och artistisk fingertoppskänsla".

Alla, såväl belackare som beundrare är dock eniga om att han är "damernas riddare nr I". Själv vill han med klädsam blygsamhet endast gå med på att han ibland kan vara "en riktig rackare".

Vi känner alla hans ansikte från TV, radion har lärt oss känna igen hans röst, tidningarnas löpsedlar skriker ständigt ut hans kontroversiella åsikter.

Vi talar givetvis om: Stig Hängbug, varietédirektör och vokabulärjonglör, det svenska nöjeslivets oomstridde centralgestalt. Älskad och hatad.

Denne mans sagolika kometkarriär är sedan ett år tillbaka det allt annat överskuggande ämnet i den svenska debatten. Spekulationer om anledningen till hans snabba uppgång och förutsägelser om hans snara fall fyller tidningarnas ledarspalter. TVs nyhetsprogram ger oss ständigt nya bildbevis på masspublikens andlösa extas varhelst han drar fram. Aldrig tröttnar man på att diskutera vilka krafter som står bakom, vilka intressen han företräder.

Vem är han egentligen?

En kallhamrad cyniker - eller - en varmhjärtad idealist? Är han den siste i ett utdöende släkte av hopplöst föråldrade nöjespappor, eller den förste i en helt ny, tidigare totalt okänd skara av digitala scenvisionärer? Är han rentav av utomjordisk härkomst? Framtiden får utvisa om våra känslor för detta fenomen ska fördömas eller applåderas.



Tillbaka!